Een feestje in Berlize - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Diana F - WaarBenJij.nu Een feestje in Berlize - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Diana F - WaarBenJij.nu

Een feestje in Berlize

Blijf op de hoogte en volg Diana

06 December 2015 | Belize, Caye Caulker

Eergisteren zaten we nog in een moerasresort in Guatemala, nu zitten we in Belize. In Rio Dulce heeft Jelle nog een lange wandeling gemaakt in het vochtige, broeierige klimaat van dat gebied. Zo'n moeras is best wel grappig, mits je in een nieuwer huisje zit. De oude huisjes hadden nogal wat kieren, waardoor het buitenleven ook binnen leefde. Sommigen hebben zich vermaakt muggen, duizendpoten, kevers en kakkerlakken. Bij ons in het huisje zat, tot grote vreugde van Jelle, alleen een hele grote spin.

Eergisteren zijn we om 4:50 uit bed gestapt om naar de grens met Belize te gaan. Want de grens van Guatemala gaat tussen de middag dicht in verband met de siësta, die tot de uur of drie duurt. Vervolgens gooien ze een muntje op om te beslissen of ze nu wel of niet nog aan het werk gaan.

In ieder geval zat het allemaal mee en waren we op tijd voor de watertaxi naar Caye Caulker, een eilandje in de Caraïbische zee. Denk aan blauwe zee, houten huisjes, veel barretjes en o ja, regen. :-)

Gisteren en vandaag hebben we ons voornamelijk in en om het water vermaakt. Perfect voor het ontwijken van de zandvliegen en mugjes. Maar daarnaast ligt er voor Belize een enorm langgerekt rif, wat een paradijs is voor zeedieren en dus ook voor snorkelaars en duikers.

Tijdens de duiktocht en de snorkeltocht heb ik zoveel gezien. Op de eerst snorkelstop heeft Jelle onze eerste haai gespot, een verpleegstershaai die lekker tussen de rotsen lag. Later kwamen we ook nog een grazende schildpad tegen, die zich niet van de wijs liet brengen. Verder nog heel veel roggen gezien tijdens het snorkelen, eentje had het formaat van een salontafeltje.

Duiken ging gelukkig heel goed, ook al was onze laatste duik afgelopen april in de Algarve. Het grootste verschil, de temperatuur. Toen: 16 graden, nu: 25 of zo. We waren met 8 duikers en 3 begeleiders, en het ging super. Geen mensen die altijd vooraan willen staan, maar gewoon lekker chill. Dit deel van de zee is wel anders dan, waar we voorheen gedoken hebben, dus toch weer nieuwe vissen gezien, hoewel het natuurlijk tof is als je de oude bekenden herkend. Nieuw was de grijze Angelfish, die gelukkig iets minder brutaal was, maar van een paar anderen ben ik de naam vergeten.

In ieder geval heeft Jelle een paar mooie duiken op zijn verjaardag kunnen maken. :-)

Morgen weer vroeg op en verder (of terug) naar Guatemala!

• 07 December 2015 - 02:19

Mama En Ted:

Goedemorgen Diana en Jelle,
    Leuk dat jullie samen hebben gedoken en weer andere dieren hebben ontmoet.
    Jullie hebben wel weer veel andere dingen gezien.
    Geniet nog van jullie laatste week en nog veel plezier.
    Groetjes mamam en Ted

• 07 December 2015 - 16:42

Mama:

Hoi,hoi,

Allereerst nog gefeliciteerd Jelle,de 6e bellen was niet gelukt.
    Wat bijzonder dat tijdens de siesta de grens gewoon gesloten is. Probeer dat hier eens .Gegarandeerd rellen. Heerlijk om weer eens te duiken denk ik en weer nieuwe soorten aan de lijst toe te kunnen voegen van gespotte zeedieren. En dat weer in water van een aangename temp.
    Veel plezier nog.
    Liefs,papa en mama

• 07 December 2015 - 19:17

Ton:

Hallo Diana & Jelle,

Beide nog van harte gefeliciteerd met Jelle's verjaardag, jullie verhalen volgend zal ook die wel gezellig en avontuurlijk geweest zijn. Nog heel veel plezier en tot ziens.

Ton en Esther

• 08 December 2015 - 13:07

Irene:

Het leest weer SUPER en alsnog gefeliciteerd met Jelle!!!
    lekker genieten.xxx

• 09 December 2015 - 12:01

Monique:

Ha Jelle,

Nog gefeliciteerd he! Ik hoop dat jullie het leuk hebben. Geniet ervan.

xxx