Laatste dag in Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van Diana F - WaarBenJij.nu Laatste dag in Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van Diana F - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Nicaragua

Blijf op de hoogte en volg Diana

27 November 2015 | Nicaragua, León

Eén van de dingen die zo leuk is aan reizen, is dat je in een andere wereld terecht komt. Soms zelfs dusdanig dat het lijkt of je in een andere tijd bent beland. Natuurlijk zijn er mensen die dat niet leuk vinden, die vinden het fijner als alles bekend is, maar gelukkig zijn we allemaal anders.

In Nicaragua zijn we in Granada geweest en we zijn nu in León. Beiden zijn oude plaatsjes met oude huizen. Of misschien zijn ze helemaal niet oud, maar gewoon slecht onderhouden. In ieder geval, als je hier rondloopt zie je veel dingen die je in Nederland niet zo ziet, al is het maar omdat je hier overal naar binnen kunt kijken.

Winkeltjes waar maar drie vitrines hebben, winkels die tot de nok toe volgestouwd zijn, een zaakje vol fournituren, een winkeltje met alleen maar plastic dingen die er uit zien alsof ze op de rommelmarkt thuis horen.
Je kijkt zo de wachtkamer bij de tandarts in, hoewel hier niet meer staat dan een aftands bureau en er op de achtergrond... ehm... Interessante geluiden klinken.
Een blik binnen werpen bij de burgerlijke stand levert een mooi plaatje op. Blijkbaar gaat het hier nog klassiek op papier, terwijl een medewerker op de achtergrond driftig op een typmachine rammelt.

Het postkantoor is niet groter dan de garagebox en de postbussen zijn al dusdanig doorgeroest dat een sleutel niet meer nodig is. Er gaan 9 postzegels op 1 kaart. Ik kwam er nog genadig van af met maart 5 kaarten. Degene na mij had er 30, die was nog wel even bezig met plakken.

Schoolgebouwen zien er door de tralies uit als gevangenissen, maar de leerlingen lopen gewoon in en uit. Wel in uniform, een witte blouse, een blauwe broek of rok met witte kniekousen.

Op straat wemelt het van de fruit-, koek- en snoepverkopers, met daar tussen door kleine gespecialiseerde verkopers met fietsbanden, plastic bakjes, krasloten. De vaklui ontbreken ook niet, ik heb diverse horlogemakers en telefoonreperateurs gezien. En vergeet de paardenkarren en fietstaxi's niet, die zijn ook heel normaal.

Je ziet hier veel mensen karwijtjes doen die bij ons reeds geautomatiseerd of wegbezuinigd zijn. Of misschien worden ze in Nederland las uitgevoerd als de meesten mensen thuis al aan het avondeten zitten.

In ieder geval gaan we morgen naar El Salvador (niet Cruijff), ik ben benieuwd hoe het daar is...

• 27 November 2015 - 09:47

Maaike :

Dag Jelle en Diana,
    Wat leuk weer om de verslagen te lezen. Wanneer ik het lees voelt het net alsof ik zelf in Leon rondloop. Heel leuk! Fijn om te lezen dat het goed gaat en ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie avontuur. Hier alles goed. De kinderen zien ondertussen scheel van de pepernoten en hoppen van het ene sintfeest naar het andere...... Nog 1 weekje :-)
    Liefs en veel plezier!
    Groet Maaike

• 27 November 2015 - 14:00

Papa En Mama:

Hallo Diana en Jelle,

Goed om te lezen dat het met jullie goed gaat. Wat zullen jullie een indrukken opdoen tijdens deze reis. Lijken Nicaragua en Costa Rica op elkaar of zitten er duidelijk waarneembare verschillen tussen? Zo'n kijkje in het dagelijkse leven van andere mensen in een ander land maakt het reizen zo interessant en leuk ook. Wat is jullie volgende halte?
    Liefs en heel veel plezier.
    Papa

• 29 November 2015 - 10:35

Monique:

Hoi Jelle en Diana,

Alweer 2 weken onderweg. De tijd vliegt. Fijn om te lezen dat jullie het leuk hebben! Veel plezier in El Salvador.

XXX

• 30 November 2015 - 22:30

Mama En Ted:

Hoi Diana en Jelle.,
    Lijkt mij grappig al die winkels die vol gestouwd zijn, om te snuffelen.
    Ik ben toch blij dat onze tandarts alles met gesloten deur doe.
    Maar jullie hebben weer heel wat gezien.
    Veel plezier in Salvador.
    kus mama en ted

• 01 December 2015 - 23:53

Jelle:

Het verschil tussen Costa Rica en Nicaragua is mn dat Costa Rica veel rijker is en dat zie je aan de huizen, wegen, mensen etc. Onderwijs en gezondheidszorg zijn in CR ook veel beter, en ze zijn veel beter ingesteld op toeristen. Qua natuur is alles even mooi en groen...

Groetjes en veel liefs aan allemaal!