Op muskietenjacht! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu Op muskietenjacht! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu

Op muskietenjacht!

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

20 Juli 2013 | Bonaire, Kralendijk

An sich vermaak ik mij hier prima. Eén ding dat me wel gruwelijk stoort zijn de muggen hier. Er zijn heel veel muggen op Bonaire en dit is, volgens zeggen, in de regentijd nog erger. Het lijkt wel of er twee soorten muggen zijn, de kleine vlugge en de grote langzame. Het is wel lastig om ze dood te slaan. Het lijkt wel of ze minder geluid maken dan de Nederlandse mug en door de ventilator/airco is het vliegpatroon veel onregelmatiger.

Ik word eigenlijk dagelijks wel geprikt. Het voordeel is wel dat ze een voorkeur lijken te hebben voor voeten, waardoor het wel irritant is, maar de bulten worden niet zo groot. Ik weet niet of het zo is, maar volgens mij komen ze op je zweet af. Dit omdat ze graag lijken uit te rusten om bezwete sportkleding. Voorheen werden muggenbulten vaak erg grote plekken, nu heb ik dat alleen nog maar als ik heel vaak dicht bij elkaar ben geprikt. Net of er dan een allergiereactie ontstaat.

Nu zijn er allerlei dingen mogelijk om de kans op gestoken te worden zo klein mogelijk te maken. Zoals, lange kleding, horren en muggenwerende middelen. Soms al we 's avonds naar buiten gaan, trek ik nog wel eens een lange broek aan. In het begin gebruikte ik ook vaak DEET op mijn benen. Maar ja, het is echt goor spul en daarbij tast het kunststof aan, waardoor mijn slippers af gingen geven. En daarbij moet je echt alles insmeren wil het effect hebben.

Ons appartement geeft wel een hor in de slaapkamer, maar helaas geen hor op de schuifdeuren in de woonkamer (sommige units hebben dit wel). En een klamboe ophangen bleek erg lastig (plafond te laag en bed te hoog). Ik heb al regelmatig het advies gehad om alles dan maar dicht te houden, maar dat is echt geen optie. De ventilatie in dit huis is verre van optimaal en als je 's morgens even buiten bent geweest nadat alles dicht is geweest, merkt je gewoon dat de lucht binnen slecht is. Van die anti-muggenstekkers is bekend dat deze niet voldoende werken om zo genoemd te worden. Ik heb zelfs al muggen gesignaleerd die er lekker op gingen zitten. :-s

Maar omdat we het helemaal zat waren, zijn we zelf maar aan het knutselen geweest. Ze hebben hier ook een bouwmarkt à la Gamma/Karwei en daar hebben we een mooie rol met muskietengaas gehaald. We hebben namelijk 2 schuifdeuren, een smalle en een bredere. Op de smalste hebben we aan de binnenkant dit gaas getapet, en een gleuf gemaakt op de deur van en op slot te kunnen doen. Nu kunnen we de deur open zetten voor frisse lucht zonder dat er van die kwelgeesten binnen komen.

Een andere zeer goede aankoop is de Black Killer! Of te wel een elektrische muggenmepper. Diverse buren/collega's hebben dit schatje ook in huis staan en op aanraden hebben wij deze ook maar gehaald. Het is een muggenmepper van het model klein tennisracket, met drie lagen, een lampje erop (als je in het donker op jacht gaat) en een stekker om hem op te laten in het stopcontact.

In Nederland heb ik ook wel eens zo'n ding in handen gehad, maar echt super efficiënt vond ik ze eigenlijk niet. Ze waren vaak klein en de muggen gingen nu ook niet direct dood, ze werden meer verdoofd. Deze werkt ietsjes anders. Je zet hem aan, drukt het knopje in, zwaait hem rond en niet alleen hoor je een zeer bevredigend bzzzt geluid, maar je succes wordt ook zichtbaar gemaakt via een mooi oplichting. (O ja, en het stinkt even naar gebakken mug, anyone?) Onze buurman/collega heeft er ook een en het is best leuk om 's avonds te horen dat hij wat muggen aan het uitmoorden is en het geeft een interessante lichtshow!

Maar even zonder dollen, in combinatie met ons nieuwe hor is het echt een verademing. Ik werd wel een tikje moedeloos van het idee om me nog 11 maanden lek te laten prikken. Nu zal het nog wel gebeuren, maar niet meer zo extreem.

  • 22 Juli 2013 - 08:50

    Richard:

    Nu kan Jelle zijn squashtechniek vast ook een beetje bijhouden..... ;)

  • 23 Juli 2013 - 22:47

    Annelies:

    Ze hebben jullie wel bezig gehouden zeg. Hoop dat het leed nu geleden is. Hopenlijk is er nu tijd voor leuke dingen.Liefs,

  • 24 Juli 2013 - 21:49

    Ton:

    Tip 1: Als je nog een stuk muggengaas over hebt kun je het rondom een paraplu plakken dan heb je voor buiten een mobiele klamboe.

    Tip 2: Er wordt beweerd dat Nenuco (baby eau de cologne) muggen afschrikt. zie internet.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 6820
Totaal aantal bezoekers 98153

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: