Een duik onder water! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu Een duik onder water! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu

Een duik onder water!

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

13 Juli 2013 | Bonaire, Kralendijk

Ja hoor, het was eindelijk zover, ik ben weer wezen duiken. Dat weer slaat op een duik die ik jaaaaren geleden eens in Turkije heb gemaakt.

Jelle had van zijn oude maatjes een cadeautje gekregen toen hij weg ging, namelijk een proefduik bij het rif. Maar die had hij, anderhalve maand later, nog steeds niet geincasseerd. Dus afgelopen week hebben we een afspraak gemaakt voor een proefduik. En vandaag was het zover!

We kregen eerst een duidelijke instructie op de kant, over wat gebeurt er als je gaat duiken met je lijf, welke spullen heb je bij je, hoe moet je je gedragen en welke oefeningen gaan we doen. Want we mochten natuurlijk niet zomaar het water in. Enfin, toen alles behandeld werd moesten we nog een kleine quiz doen en een vrijwaringsbewijs tekenen. Vervolgens moesten we even de pakjes en de schoenen passen en aantrekken. Vervolgens uitrusting om en een klein stukje naar de kade lopen en het water in.

Vervolgens moesten we eerst wat oefeningen doen, zoals wat doe je als je je mondstuk even kwijt raakt, wat doe je als je masker vol loopt, dat soort dingen. Ik was nog een beetje te licht, dus ik kreeg nog wat extra lood in mijn pak. Ik stuiterde af en toe een beetje weg tijdens de oefeningen. In het begin was het wel naar om door dat ding te ademen, net of je niet voldoende/diep genoeg kunt ademen. Maar dat komt deels door de adrenaline. En ik wist van de vorige keer dat het vanzelf goed komt. Kwestie van ontspannen.

En toen gingen we naar het rif. We moesten eerst nog een klein stukje zwemmen. Het is in Bonaire vaak zo dat je eerst een stuk hebt dat vrij ondiep is en waar je vrij veilig kunt zwemmen, en pas na een heel stuk gaat het behoorlijk de diepte in. Dus we gingen stukje bij beetje verder naar beneden. En dat was best wel gaaf.

Want aan de kust ligt voornamelijk zand, waardoor er alleen maar vissen zijn als er iets in het water ligt zoals oude banden, stenen ed waar koraal op kan groeien en waar vissen zich kunnen verstoppen. Maar als het echt de diepte ingaat is er heel veel koraal. En heeeel veel vissies! Je ziet steeds meer zodra je een beetje went aan je uitrusting. Sommige vissen zijn heel schichtig, maar er waren er ook die heel nieuwsgierig zijn. Zo waren er diverse Franse Keizersvissen die erg dichtbij kwamen. Dat was wel leuk, want daardoor kan je ze ook heel goed bekijken. Maar er kronkelde ook een grote Murene langs het rif en een slangaal.

Het is wel een gek gezicht dat overal om je heen vissen zitten, niet alleen beneden je, maar ook boven je, want je zit 12 meter diep! Maar er is dus veel koraal, hersenkoraal, een koraal dat op buizen lijkt, waaierachtige koraal, koraal dat op takken lijkt, van alles en nog wat. Op een gegeven moment moet je weer terug en eenmaal uit het water bleek dat we een uur in het water waren geweest. Maar zo lang voelde het niet!

Eenmaal uit het water was het best wel fris. Doordat je zolang in het water bent, koel je best af. Normaal zit Jelle rond een uur of 1 's middags al weer flink te zweten en nu heeft hij het nog best comfortabel.

Enfin, de eerste duik zit erop! Het wordt tijd om door te gaan voor de PADI open water cursus! Whoehoe!

• 14 Juli 2013 - 08:07

Helen:

Hey wijffie. Vet hoor!! Duiken is zo leuk om te doen!!. Snel maar je padi halen! Xxx

• 30 Juli 2013 - 17:10

Leonie:

Nou, die duik in Turkije is zeker al heeeel lang geleden!! ;) Lekker genieten daar!! xxx