Weer een maandje verder! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu Weer een maandje verder! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu

Weer een maandje verder!

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

28 Februari 2014 | Bonaire, Kralendijk

De tijd gaat snel hier op Bonaire. Nog maar iets meer dan een maand en zit ik alweer in het koude kikkerlandje Nederland. Ik kan het eigenlijk niet geloven hoe snel de tijd gaat.

Ik kan al wel merken dat bepaalde activiteiten al echt normaal gaan worden. Nog steeds zwem ik graag in zee en vind ik het de mooiste zee die ik ooit heb gezien, maar het enthousiasme dat je in het begin voelt wordt wel iets minder. Ik kan al goed merken dat ik hier goed gewend ben, want in het begin dacht ik nog wel eens van; huh, wat raar dat ze dat hier op deze manier doen. Nu is het meer van; Dat is nu eenmaal Bonaire.
Dit betekent niet dat ik het hier niet leuk vind, integendeel, ik vind het nog steeds leuk om hier te zijn. En om eerlijk te zijn, mis ik bijna niets van Nederland. Natuurlijk zou het wel eens leuk zijn om naar de bioscoop te gaan of zo, maar om nu te zeggen dat ik dat voorheen ontzettend veel deed. Nu kijk ik wel naar een film op de filmzender. Ook zou het best wel eens leuk zijn om op een makkelijker (en goedkope) manier even weg te kunnen. O ja, en het leven hier is best duur.

Aan de andere kant is het ontzettend makkelijk om hier een sociaal leven op te bouwen en ook vind ik het leven hier socialer. Als je moet verhuizen is het makkelijk om even te helpen. De hele inboedel gaat in de achterbak van de trucks, keertje heen-en-weer rijden en je bent klaar. Nu is het wel zo dat de meeste mensen hier volgens mij niet zoveel spullen hebben als in Nederland. De huizen zijn kleiner, dus je hebt minder ruimte om dingen te bewaren. :-)
Maar je komt ook makkelijk in contact met anderen omdat je vaak buiten bent. In Nederland zie je in de winter niet zo veel mensen op straat. Degenen onderweg naar werk, school of boodschappen. En de paar mensen die hun hond uitlaten. Dat is hier wel anders.

Sinds 1 februari zit ik (met Jelle) op salsa-les! Dat wilde ik al heel lang, maar ja, nu pas gelukt. Eind vorig jaar waren we met een aantal bij Cuba Compagnie, daar is het elke donderdag dansavond. Het was super leuk, maar ik ken geen salsa of rumba en Jelle alleen de basis van de ruba (20 jaar geleden geleerd). Met een aantal collega's + aanhang hadden we het erover dat we het echt eens moesten gaan leren en voilá, ik heb nu elke zaterdag salsa-les.
Het duurt ruim één uur en daarna blijven we vaak nog even hangen om te oefenen en om wat te kletsen. Doordeweeks wordt er ook geoefend, want als je iets wilt leren, dan moet je oefenen. Het is echt een workout, want na elke les heb ik moeie voeten en benen, en je gaat er van zweten!!!
Het begint ook al ergens op te lijken, want we hebben ondertussen ook een paar draaien geleerd. Die gaan nog niet super bij mij, omdat ik meer een pirouette maak in plaats van een draai. Dat zullen al die jaren balletles zijn. :-) Dus meer oefenen!!

Ik was natuurlijk ook deze maand nog jarig. En ondanks dat de post erg onbetrouwbaar is geweest, had ik toch een heel aantal verjaardagskaarten. Een paar waren op tijd, de rest kreeg ik de week erna. Net of ik wat langer jarig was dan maar 1 dag. Ik had ook leuke cadeautjes gekregen, niet alleen van Jelle, maar ook van mijn vriendin Eva uit Nederland. 's Avonds zijn we lekker pizza wezen eten.
Omdat we zelf geen oven hebben, eten we het bijna nooit. Helaas kan ik daardoor een heel aantal van mijn favoriete maaltijden (lasagne, burrito's) ook niet maken. Maar ook geen warme broodjes of koekjes. Echt missen doe ik het niet, maar als ik het menu voor de hele week aan het opschrijven ben, vind ik het wel jammer, omdat ik nu minder opties heb (alweer broccoli met gehaktballetjes??).

Ondertussen ben ik ook al weer bezig met het regelen van zaken voor als ik terug ben in Nederland. Nieuw contract voor elektriciteit en water, verzekeringen en werk. Ik heb hier een vrij lui leventje gehad aangezien ik niet de hele tijd heb gewerkt, maar dat is straks natuurlijk wel weer over. En op zich vind ik dat ook niet erg.
Als ik wegga ben ik bijna 9 maanden op Bonaire geweest, waarvan ik er 4 gewerkt heb. Dat is inderdaad niet veel, maar om eerlijk te zijn, als ik zeker had geweten dat wij hier langere tijd zouden blijven (bijvoorbeeld 1,5 jaar) dan had ik ook wel meer opties gehad. Nu heb ik mijn tijd kunnen verdelen tussen het huishouden, lekker lezen, mijn studie en andere activiteiten. Misschien lijkt het niet productief, maar ik vind het wel meevallen.

Enfin, over 5 weekjes weer terug in Nederland. Nu nog maar even genieten van Bonaire. Laat het nu aankomend weekend hier Carnaval zijn. Dansen!!

  • 01 Maart 2014 - 08:49

    Irene:

    Hè lieve Diana,
    Weer een heerlik verslag om te lezen!
    Nog even en je bent inderdaad weer terug. Ik kijk er naar uit om je te zien en ik zie jou de salsa al dansen met een pirouette.. Heb ik vroeger ook van genoten.
    Geniet nog even van Bonaire en wie weet waar je over een paar bent. Dit kan niet eenmalig zijn. Tot heel gauw dikke xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 98192

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: