Duiken met een paar hindernissen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu Duiken met een paar hindernissen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu

Duiken met een paar hindernissen

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

17 Augustus 2013 | Bonaire, Kralendijk

Als je dan toch je duikbrevet hebt, dan moet je er natuurlijk ook gebruik van maken. Toevallig was er sprake van een afdelingsduik van het werk van Jelle en van te voren was ook al geïnformeerd of we dan ons brevet al hadden. Het is eigenlijk heel erg leuk om mee te gaan duiken, in plaats van aan de kant moeten blijven of alleen maar te kunnen snorkelen.

We gingen naar de duikspot Andrea I, deze is zowel leuk voor duikers als voor snorkelaars. Voor we er heen gingen, moesten we eerst even duikspullen ophalen bij onze duikschool. Natuurlijk is het ook goed mogelijk om ergens anders heen te gaan, maar a) de prijs is buitengewoon schappelijk en b) sympathieke mensen. Een ander voordeel was dat je niet alles hoeft te passen, want je weet al welke maat schoenen, pak ed je hebt. Dus het is dan makkelijk te doen.

Omdat we zo vroeg klaar waren, waren we ook de eerste op locatie. Gelukkig liet de rest niet lang op zich wachten. Tijdens het wachten heb ik mij niet verveeld. Er was genoeg om over te kletsen en er zat een grote inguana die buitengewoon brutaal was. Toen het gezelschap eindelijk compleet was, was het tijd om alles in elkaar te zetten. Duikflessen hebben een O-ring, die ervoor zorgt dat je je automaat op je fles kunt aansluiten en dat er geen lek is. Bij een van de collega's bleek de ring niet goed te zijn en de reserve paste dus niet. Dus moest er een nieuwe fles gehaald worden.

Toen iedereen bepakt en bezakt was gingen we te water. Ik kreeg toe dat ik tot nu toe erg verwend ben geweest omdat ik of gewoon het water in kon waden of van de stijger af mocht springen. Maar nu moest je een beetje over de keien het water in klauteren. Enfin, masker op, vinnen aan en even een stukje verder zwemmen. Vervolgens nog een korte briefing, zoals wanneer gaan we terug (na 30 minuten of als je tank half leeg was), nog wat handsignalen geleerd (halve tank, Lion fish en haai). En toen was het duiken maar.

Tijdens het lessen moesten we altijd al vrij snel onder water en dan zwommen we onderwater naar het rif. Nu was het meer zwemmen naar het rif en dan pas duiken. Dat is weer eens iets heel anders omdat je dan gelijk een behoorlijk stuk duikt. Dus dat moet je rustig aan doen en vooral veel klaren. Als je duikt begin je meestal op het diepste stuk van je duik en naar het einde toe ga je steeds meer omhoog. Dus met het afdalen was het toch al snel een drop van 15/16 meter.

Het koraal hier was weer anders dan dat ik tot nu toe gezien had. Het deed mij een beetje denken aan hele grote paddenstoelen. Daarnaast was er ook veel zacht koraal en de kleuren waren vrij bruinig. Er waren grote scholen met kleine visjes, veel papengaaivissen en koffervisjes.

Een van de collega´s mag op de lion fish (koraalduivel) jagen. Deze vissen zijn heel mooi, maar een plaag voor zowel het koraal als de inwoners ervan en giftig! Van oorsprong komen ze niet voor in de Caribische Zee, maar is toch in de wateren terecht gekomen (achtergelaten huisdieren ed). Als je een speciale cursus hebt gevolgd, mag je op deze vissen jagen, voor de niet jagers is er een speciale app waarbij je kunt aangeven waar je ze gespot hebt. In ieder geval hadden we 'geluk' er was er eentje gespot en gevangen! Het was maar een kleintje, dus deze is vervolgens achtergelaten voor de vissen om op te eten, maar als het een grote is, dan 'moet' je die meenemen. Een lion fish filet schijnt namelijk buitengewoon smakelijk te zijn.

Omdat Jelle mijn buddy is (en ik de zijne) hadden we van de voren al afspraken gemaakt over hoelang we zouden gaan en bij welk hoeveelheid lucht we op zijn laatste zouden omkeren. Want het is natuurlijk belangrijk dat je samen afspraken maakt en niet alleen maar op je duikgenoten vertrouwd. Ik bedoel maar, anders leren we het natuurlijk nooit.

Na ongeveer een half uur blijk het zover te zijn, we gingen terug. Op de heenweg zaten we vrij diep (rond de 18 meter) en op de terugweg gingen we stukje bij beetje naar boven. Er zijn zoveel verschillende soorten vissen, dat het wel leuk zou zijn om ze te determineren, ik zit er over te denken om een boekje te kopen waarin ik ze kan opzoeken en misschien aan aanvinken welke ik gezien heb. Op de terugweg werd er ook nog een pijlinktvisjes gespot, een hele grote koffervis (denk ik) en een behoorlijk grote barracuda. Van die barracuda heb ik trouwens nog gedroomd, alleen was hij toen in gezelschap van een heleboel vriendjes. Gelukkig waren er anderen die ze afleiden, dus ik had er verder geen last van. Maar het heeft tijdens de duik blijkbaar genoeg indruk gemaakt.

Toen ik klaar was met duiken had ik nog een halve tank over! Ik begon met 3100 psi en eindigde met 1700. Jelle daarentegen begon ook met 3100 psi, maar had nog maar 800 psi over! Sommigen hadden nog minder over. Zo zie je maar wat voor verschil er zit tussen de ene of andere duiker.

Eenmaal weer op de kant bleek er een kokertje met sleutels verdwenen te zijn. Deze was tijdens het duiken losgeraakt. Dus dat werd zoeken, maar de zee is best wel groot als je op zoek moet naar zo'n klein kokertje. Degenen die snorkelend gingen zoeken, zagen nog wel een aantal schildpadden! Ik ben wel jaloers, ik heb er nog geen één gezien sinds ik hier ben. Dat komt vast nog wel, want ik ben er nog een tijdje, maar toch.
Het kokertje is niet boven water gekomen, dus dat was wel een vervelend einde van de duik.

Ondanks dat vond ik het wel erg leuk om een 'echt' te duiken. Dus zonder instructeur die alles voor je regelt en in de gaten houd, gewoon zelf bedenken wat je gaat doen, hoeveel lucht je nog hebt enzovoorts. Alhoewel het natuurlijk wel scheelt dat ik nu eerst met een groep heb gedoken. Dat geeft toch wel het idee dat het wel vrij is, maar toch nog een beetje onder controle. Bij het terugbrengen en afrekenen van de spullen moesten we ongeveer $50 betalen, wat echt niet duur is! Maar ik wil echt nog wel vaker gaan duiken. Misschien is een onderwatercamera wel een goed idee. Ik zag mededuikers ermee en het lijkt me best wel leuk. :-)

De rest van de dag heb ik niet zoveel gedaan, ik was versleten door het duiken en de zon (van het wachten voor we gingen duiken en van tijdens het wachten tijdens het zoeken), dus de rest van de dag heb ik zwaar geluierd. :-)

  • 18 Augustus 2013 - 18:04

    Buddy J:

    Het was idd een leuke duik, gezellig ook zo met een groep. Volgende keer gaan we samen hoor!

  • 18 Augustus 2013 - 21:30

    Maaike :

    Wow, wat een avontuur! Geweldig om te lezen. Leuk dat het duiken jullie zo bevalt. Ik zeg...kopen die onderwatercamera. Zou erg bijzonder zijn om de foto's bij de verhalen te kunnen zien. Speaking of foto's...leuke foto van jou in je duik-outfit!
    Fijne week, groetjes uit Oosterhout.

  • 19 Augustus 2013 - 12:05

    Irene:

    Hoi Diana en Jelle,

    Super gaaf wat jullie doen en vooral veel blijven duiken en genieten!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 98381

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: