Inschrijven en inburgeren - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu Inschrijven en inburgeren - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Diana F - WaarBenJij.nu

Inschrijven en inburgeren

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

03 Juli 2013 | Bonaire, Kralendijk

Ik ben pas een paar dagen op Bonaire, maar ik ben al goed bezig met het inburgeren. Zo is het heel normaal dat vreemden je groeten (en dat je teruggroet), spreek 2 woorden Papiamentu (Bon Dia) en je moet je vooral niet zo druk maken (veeeeel te warm).

Mijn dagen zijn eigenlijk best wel relaxt, aan de ene kant een beetje als die van een vakantieganger en aan de andere kant die van een werkloze (genoeg ervaring mee). Mijn dagprogramma was de laatste dagen als volgt:

6:00 - 6:45 Wakker worden en opstaan
6:45 - 7:15 Ontbijten, keuvelen met Jelle en verkleden
7:15 - 7:45 Stukje hardlopen (interval) of wandelen
7:45 - 8:00 Zwemmen in de zee die op nog geen 50 meter afstand is
8:15 - 8:20 Zout water afspoelen
8:20 - 12:00 Lezen, beetje schrijven in dagboeken, briefjes opstellen, veel water drinken.
12:00 - 12:30 Lunch (boterhammetje en bakje yoghurt)
12:30 - 13:20 Skypen (mits het internet het doet en mijn afspraken me niet vergeten of in gesprek zijn met anderen!)
13:20 - 13:30 Beetje opruimen
13:30 - 15:00 Siësta
15:00 - 16:30 Relaxen
16:30 - 17:30 Huishoudelijke dingen, kletsen met Jelle ed.
17:30 - 18:30 Zwemmen en douchen
18:30 - 19:30 Eten klaar maken en eten
19:30 - 21:00 Even buiten zitten, wat wandelen, tv kijken.
21:00 - 22:00 Naar bed
4:00 - 4:05 Glaasje water drinken :-)

Niet verkeerd toch?

Vandaag was het wel weer even anders omdat ik even langs de IND ben geweest. We willen ons allebei inschrijven voor een verblijfsvergunning ed. Het is zo dat je tot 6 maanden gewoon op het eiland mag verblijven, maar aangezien we van plan zijn om langer te blijven is het gewoon makkelijk om er direct werk van te maken. Voor hetzelfde geld moet je nog allerlei zaken regelen (valt geloof ik wel mee hoor).
Vervolgens ben ik nog even naar het werk van Jelle geweest, maar die was natuurlijk net niet aanwezig. Het was daar erg koud binnen, temperatuur vrieskist, dus geen wonder dat Jelle het wel naar zijn zin heeft daar. ;-)

Omdat ik zo verstandig ben geweest om een normaal badpak, een badmuts en een zwembrilletje mee te nemen, kan ik in de zee gewoon 'baantjes trekken'. Echt wel lekker en kan ik mooi trainen voor de zwemtocht naar Klein Bonaire in oktober. Dat is een gesponsorde zwemtocht van ongeveer 800 meter. Op zich appeltje eitje, maar ik heb vanaf het begin van het jaar niet meer gezwommen, dus eventjes weer trainen. Voor Jelle geldt dit natuurlijk helemaal. Maar het is wel een leuk vooruitzicht. :-)

Het is hier wel warm, maar ik kan het prima hebben. Ik denk dat ik beter geschikt ben voor dit klimaat dan Jelle. Hij stoort zich volgens mij wel aan bepaalde uitspraken, met name als ik zeg dat ik het koud heb. :-) Dat is meestal na het zwemmen, want door de wind en het water koel je best af.

Het enige echte minpunt zijn de muggen, die zijn blijkbaar nogal dol op mijn voeten en enkels. Maar nu smeer ik ze in met Deet en 's avonds gewoon een lange broek aan en dan gaat het prima. Maar het is wel irritant.

Enfin, ik ga maar eens verder met mijn huishoudelijke werkzaamheden (aka afwassen). Met maar 4 borden, messen, vorken enz heb je niet genoeg spullen voor in de vaatwasser en om hem nu elke dag half leeg te laten draaien... dat is gewoon zonde toch!?

  • 05 Juli 2013 - 22:00

    Jelle:

    Leuk om te lezen wat je zoals doet op zo'n dagje ;-)

  • 05 Juli 2013 - 22:50

    Monique:

    Ha lieve zus, wat een heerlijk leven he! Genieten hoor. Eindelijk is het hier ook lekker weer. Xxx

  • 07 Juli 2013 - 12:03

    Annelies:

    Hoi Diana,
    Inderdaad geen verkeerd dagprogramma als ik het zo lees.Wel leuk dat je via het werk van Jelle allerlei mensen ontmoet . Het is wel een heel ander leven dan in Nederland, alles gebeurt buiten.Met jouw passie voor zwemmen kun je je hart ophalen al is het echt wel even anders dan een zwembad.Is het lekker warm waterGeniet ze maar weer. Liefs van hier.
    Annelies

  • 07 Juli 2013 - 21:56

    Maaike :

    Hoi Diana,
    Leuk om je verslag te lezen. Heerlijk om zo je dag door te komen. Wat leuk dat jullie allebei die zwemtocht gaan doen. Ook wel fijn om iets te hebben om voor te trainen, toch? Is het een beetje te doen om in de zee "baantjes" te trekken? Ik vind het toch altijd een stuk zwaarder zwemmen dan in een zwembad. Thijs en Merel hebben vandaag ook lekker gezwommen. Het was 1 groot spatterfeest en het was zelfs huilen geblazen toen we naar huis gingen.

    Geniet van de komende dagen, veel plezier en succes met de verder inburgering. Doe Jelle de groeten en tot horens! Liefs van ons uit een zonnig Oosterhout...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 98406

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: