Kruger park en meer - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Diana F - WaarBenJij.nu Kruger park en meer - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Diana F - WaarBenJij.nu

Kruger park en meer

Blijf op de hoogte en volg Diana

12 September 2018 | Zuid-Afrika, Hazyview

Paklijst voor een gamedrive:
- water
- iets te eten
- pet
- warme jasje
- handschoenen
- thermokleding
- camera met een lens die een paparazzo jaloers zal maken.

Mijn beeld bij een gamedrive of safari is dat het op zijn minst lekker warm is. Het is nu alleen lente in Zuid-Afrika en als je kijkt naar onze lente kom ik er nog vrij genadig af. Een lange broek is echt aan te raden, want de wind is erg fris.
En de laatste keer dat ik het zo koud had, liep ik een halve marathon op zo'n beetje de koudste dag van het jaar. Gelukkig lagen er dekens in de truck en was ik wel voorbereid, maar toch koude en stijve vingers.

Maar ik heb wel super veel gezien. De gidsen houden onderling contact over waar ze bijzondere dieren tegen zijn gekomen. Dan wordt er even doorgereden naar die locatie. We hebben echt mazzel gehad want op de eerste dsg hebben we al de big five gezien (leeuw, buffel, olifant, neushoorn en luipaard). Die heten trouwens zo omdat deze vijf het moeilijkst te voet te bejagen waren. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, het is al best intimiderend om ze vanuit de truck te zien, maar face-to-face...?!

Na een heel aantal losse olifanten of kleine groepjes, kwamen we een hele grote kudde tegen met olifanten van alle leeftijden. Er zaten ook echt kleine kalfjes en minder kleine kalfjes bij. De stieren zijn goed herkenbaar ze zijn veel groter en hebben soms vijf poten. XD Het was een super gezicht toen ze de weg overstaken. Een drietal neushoorns durfde niet over te stekendat had niets te maken met de leeuwen aan de overkant, maar meer met alle trucks en auto's van bezoekers. Die waren denk ik toch te eng. Ik was erg onder de indeuk van het luipaard. Niet alleen omdat het een prachtig dier is maar ook omdat het in een boom kan klimmen terwijl hij een impala meesleept.
In ieder geval vond ik het siper gaaf om die gamedrives te doen en we hebben zoveel mazzel gehad dat we zoveel dieren van heel dichtbij hebben kunnen zien. Het luipaard is het lastigste om te spotten maar toch twee keer gezien!

Zuid-Afrika is toch wel anders dan ik dacht. De meeste mensen hebben vast hetzelfde beeld bij Afrika als ik. Droogte, ellende en veel armoede. Natuurlijk is dit op een deel van het continent van toepassing, maar het is zo groot en divers dat het te generaliserend is. Zuid-Afrika is zo'n beetje het welvarenste land in de regio en voor een toerist is het prima te doen. Goede wegen, genoeg hotel, grote supermarkt en voor boodschappen en genoeg stopplaatsen met schone toiletten. En toch is het ook zichtbaar dat er nog veel te verbeteren is voor de bewoners. Er is enorm veel werkloosheid (25%), HIV/AIDS komt heel veel voor en zo zijn er nog veel meer problemen. Merk je daar als toerist echt iets van? Nee, niet echt, behalve dat er banen zijn voor zaken die wij ons niet kunnen voorstellen. In de supermarkt zijn er mensen die de groente voor je afwegen of je boodschappen in pakken. De lonen moeten wel heel laag zijn, wil je zoiets overwegen.
Desalniettemin is is het een tot nu toe allemaal erg interessant. Op naar Swaziland... excuus...Eswatini. Recent is die naam gewijzigd. :-)

• 15 September 2018 - 14:46

Sjef:

Hallo Diana en Jelle,
    Bedankt voor dit leuke reisverslag. Het is net alsof ik weer even terug ben in Zuid-Afrika na zoveel jaar. Geweldig dat jullie de big five hebben gezien. Het is echt wel wat anders om deze imposante dieren in de vrije natuur te zien dan in een zoo. Maar om ze echt in het wild tegen te komen … ik moet er niet aan denken.
    Ik ben benieuwd naar welke avonturen jullie nog meer beleven en kijk uit naar een update van je verslag.

• 15 September 2018 - 16:05

Eva:

Hoi Diana en Jelle,
    Wat een super begin van jullie vakantie! Meteen al de big 5 gespot!
    Heel veel plezier en geniet ervan.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende reisverslagen

• 15 September 2018 - 16:22

Samantha:

Diaan wijffie en Jelle gozert ;-) , wat supergaaf zeg, meteen al de big five gespot! Leuk verslag weer Diana, hoop nog meer mooie verhalen over jullie belevenissen te lezen; Kirst is nu naar Iran dus ik leef van reisverslag naar reisverslag whahahaha. Goede reis nog, geniet ervan. xxsam

• 15 September 2018 - 17:03

Rita En Ted:

Diana, Wat een leuk verslag. Heerlijk om te lezen wat jullie beleven .
    Zo zijn wij ook een beetje op vakantie. Veel plezier en ook de groetjes voor Jelle

• 15 September 2018 - 19:56

Irene:

Diana en Jelle!!!! Fantastisch Zuid Afrika!!!! Wij zijn 2 jaar geleden en hebben heel erg genoten. Heel erg leuk om het verslag te lezen... en het weer een klein beetje te ervaren..xxxx

• 15 September 2018 - 19:56

Irene: