Madrid, madrid! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Diana F - WaarBenJij.nu Madrid, madrid! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Diana F - WaarBenJij.nu

Madrid, madrid!

Blijf op de hoogte en volg Diana

10 December 2017 | Spanje, Madrid

Omdat ik drie weken vrij ben, mijn reis naar Bonaire maar iets meer dan 1 week in beslag nam en ik daarom nog ruim anderhalve week over had, heb ik nog maar een paar dagen Madrid geboekt. Waarom Madrid? Omdat ik daar al een tijdje heen wil, maar het is er steeds niet van gekomen. Daarnaast is het niet zover vliegen en is er genoeg te doen.

Dus twee dagen nadat ik terug was gekomen uit Bonaire, zat ik alweer op Schiphol. Ik was daarvoor op een onchristelijke tijd van 4 uur uit mijn bed gekomen, niet alleen omdat mijn vliegtuig om 8 uur vertrok, maar ook omdat er dus sneeuw lag en wie weet hoe lang je dan onderweg bent. Helaas betekende dit voor Jelle dat hij er ook om 4 uur uit moest, want die was zo lief om mij weg te brengen.
Enfin, het was zeker een goed idee om zo op tijd te vertrekken, want de weg leek nogal beijzeld, dus rustig rijden. Het fijne van een Europese vlucht is dat je maar 2 uur van te voren aanwezig hoeft te zijn, anders was het nog eerder geweest.

De vlucht was eens anders dan anders, omdat ik business class vloog. Tijdens het boeken bleek dit voor mij de goedkoopste combinatie qua retour te zijn. Misschien dat je denkt, ook zonde van het geld, maar het was totaal nog altijd minder dan ik verwachtte en bereid was om voor te betalen. Dus dat is dan best wel eens leuk. Alleen jammer dat de diverse mensen nogal verbaasd leken te zijn dat ik echt in de goede rij en zo stond. Ik mocht dus ook als eerste aan boord en daar zat ik dan tussen een aantal zakelijk geklede heren, in mijn niet zo zakelijke reiskloffie. De vooroordelen die van businessclass heb bleken waar te zijn. Zo krijg je wel een gewoon een maaltijd (in mijn geval een uitgebreid ontbijt), drinken zoveel je wilt, een kussentje voor onder je hooft en meer beenruimte. Als ik dit op de terugweg had gehad, was het misschien wel beter geweest, omdat je ook veel meer bagage mee mag nemen. Wat wel logisch is voor die prijs, zo realistisch ben ik wel weer.

In ieder geval is het weer hier in Madrid een stuk beter dan in Nederland (lees: droog). Maar het was blijkbaar de dag na een nationale feestdag, dus Madrid is vol met spanjaarden die inkopen voor kerst aan het doen zijn. En ja, je kunt hier echt wel leuk winkelen! Buiten de grote ketens, met echt grote vestigingen, zijn er ook heel veel leuke kleinere winkels, pop-up stores en jawel kerstmarkten. En ze zijn ook nog eens tot laat open en ook op zondag! En nee, ik ben mij niet te buiten gegaan op een shoppingspree. Dat is natuurlijk niet echt ´s Dianas :-)

Het centrum van Madris is heel makkelijk te belopen en ik zit met mijn hostel ongeveer in het midden tussen het koninklijkpaleis en het Prado. Het is ongeveer 15-20 minuten lopen in beiden richtingen. Ik heb al een flinke wandeling door het centrum gemaakt en het één en ander bekeken.

Vandaag ben ik naar het Prado geweest, en dat was het wel zo´n beetje. Ik heb het er namelijk behoorlijk lang uitgehouden, want het is zo groot en er is zoveel te zien. Bij het Louvre kon ik nog het een en ander overslaan, standbeelden, aardewerk ed hebben nu eenmaal niet echt mijn interesse, veel te saai. Alhoewel ik het soms nog wel leuk vind om te raden wie een bepaald standbeeld moet voorstellen, maar ook dat wordt op een gegeven moment saai als je voor de zoveelste naakte representatie van Jupiter of zo staat.

Een reden voor mij om naar het Prado te gaan, zijn de schilderijen van Bosch. Ik ben in Nederland al eens naar een museum geweest (ik meen in Utrecht), waar bij zo´n beetje de helft van de schilderijen stond: naar een origineel van Bosch dat in het Prado hangt *facepalm*. Dus dan moet je er wel eens een keer heen. Maar er hangt verder nog heel veel meer moois dat echt het bekijken waard is. Al moet ik bekennen dat ik zo tegen het eind er iets sneller doorheen ging, maar dat was ook omdat ik steeds beter werd in het herkennen van het onderwerp en dan hoef je niet alle bordjes meer te lezen. :-)
Het viel mij trouwens enorm mee qua drukte, maar ik had van te voren al een kaartje geregeld en ik was er gewoon heel erg vroeg (mijn kamergenoten waren vast niet zo blij met die vroege wekker), dus ik was ook snel door de beveiliging heen.

Wat ook nog wel leuk was, was dat er voor het Prado een Santarun eindigde. Ik vond het héél even jammer dat ik dat niet eerder had geweten, maar dat gevoel ging snel weg toen ik zag dat je geen medaille kreeg. Want ik ga toch echt niet voor Piet Snot in zo´n suf pak 5 km hardlopen. Dus nee, geen spijt dat ik niet mee deed, maar het had best leuk geweest. Al had het niet uitgekomen met mijn bezoek aan het Prado.

Enfin, de komende dagen staan er nog een paar musea op het programma! Dus aan het eind van deze trip heb ik wel een overschot aan cultuur gesnoven. ;-)

  • 11 December 2017 - 11:53

    Monique:

    Klinkt goed! Geniet ervan!

  • 11 December 2017 - 12:26

    Annelies:

    Hallo Diana,
    Madrid staat ook nog op mijn lijstje om een keer heen te vliegen. Dus extra leuk om je verslag te lezen. Business class vliegen is denk ik echt een speciale ervaring,leuk om een keer te kunnen doen.
    Geniet er van.Groetjes,
    Annelies

  • 11 December 2017 - 15:44

    Rita De Wilde:

    Lieve Diana,
    Volgens mij het je het wel naar je zin.
    Als ik het zo leest is het weer prima, hier sneeuwt het (code rood) en het waait behoorlijk.
    Wij zitten bij de verwarming.
    Leuk je bezoek aan de Prado elk museum is toch anders.
    Geniet van je dagen en kijk uit.
    Dikke kus mamama en Ted

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 98302

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: