Swaziland (Eswatini) en meer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Diana F - WaarBenJij.nu Swaziland (Eswatini) en meer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Diana F - WaarBenJij.nu

Swaziland (Eswatini) en meer

Blijf op de hoogte en volg Diana

16 September 2018 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Een van de leuke dingen van een reis door meerdere landen, is dat je allerlei stempels krijgt bij de grens. Dus er was best wat hoop op een mooie stempel bij de grens naar Swaziland. De stempel was helaas nogal no nonsense, maar het was enkel een stempel, geen visum. Ach, een stempel is een stempel, soms moet je niet te kieskeurig zijn. :-)

Eswatini is weer een nieuw land op mijn lijst met bezochte landen. Het is en klein land met aan de ene kant een rijke koninklijke familie die een paar miljoen uit de schatkist haalt voor een tripje Las Vegas en aan de andere kant is er veel armoede. Zo'n tripje kost natuurlijk wat meer dan normaal als je 14 echtgenotes (of zo) mee moet nemen en moet (laten) entertainen. o_0
In het kader van de armoede en werkgelegenheid zijn er een aantal initiatieven waar lokaal gemaakte goederen aan toeristen eorden aan geboden. Dit zijn kleine winkelcentra waar alles gewoon geprijsd is en je niet af hoeft te dingen. Maar buiten is dan vaak een marktje waar je wel af moet dingen. Je kunt dit zien als een touristtrap, maar vaak hebben mooiere dingen dan die normaal aangeboden worden. Minder meuk dus. Het euvel is eerder dat ik wel leuke dingen zie, maar ik heb er of niets aan of het is te groot. Er was een hele mooie handgemaakte houten giraffe van 1 meter hoog waarvoor ik wel een mooi plekje wist. Maar om zo'n ding nog 2 weken mee te slepen en dan nog in het vliegtuig, dan is het bijna een wonder als het onbeschadigd aan komt. Die heb ik laten staan.

We zijn naar het wildpark Milwani geweest. Je kunt er wandele tussen de dieren aangezien er buiten de nijlpaarden en krokodillen geen gevaarlijke dieren zijn. Stel je er niet te veel van voor, het is niet of je door een enorme kudde zebra's heen moet, maar de dieren zijn wel dichtbij! Er was een trail uitgezet van ongeveer zeven kilometer. Halverwege de trail kon je een uitstapje maken naar de top van een berg in de buurt. Uiteraard hebben we dit gedaan, want deze vakantie is niet fysiek actief! Dat betekende een extra 6-7 km bergopwaarts. Het laatste stuk was echt heel stijl, maar het uitzicht was super. We konden zo onze lodge zien... en horen. Bij onze lodge hoort een 'cultural village' oftewel een authentiek swazidorp. Twee keer per dag voeren ze een dans- en muziekshow op voor toeristen en daarna krijg je een rondleiding door het dorp. Boven op de berg hoorde we dus de opvoering van de eerste show. :-)
Wij zijn zelf niet geweest omdat Jelle met nog een paar de Sheba op wilden en ik was gesloopt en vies dus wilde lekker douchen. Om nu op één dag zeven uur te gaan lopen vond ik teveel van het goede. :-)

Morgen weer op naar de volgende locatie!!

• 16 September 2018 - 13:40

Annelies:

Hallo Reizigers,
    Gezellig een nieuw verslag om te lezen ,en dat voert me terug naar onze reis. Het is zo`n prachtig land en momenteel is het ook niet te heet.
    Als jullie terug zijn kun je niet zeggen dat jullie geen beesten hebben gezien.Morgen weer een nieuwe dag met allerlei belevenissen. Geniet ervan.
    Liefs van ons hier, Mama

• 16 September 2018 - 21:45

Rita:

Hoi Diana en Jelle,
    zo te lezen hebben jullie weer een leuke dag mee gemaakt.
    Ik snap wel dat je leuke dingen daar ziet, anders als bij ons.
    Wij hebben hier niet de rust meer want alles moet snel.
    Geniet van je vakantie. kus mama