Madrid en moderne kunst... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Diana F - WaarBenJij.nu Madrid en moderne kunst... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Diana F - WaarBenJij.nu

Madrid en moderne kunst...

Blijf op de hoogte en volg Diana

12 December 2017 | Spanje, Madrid

Zo´n stedentripje is eigenlijk ook maar kort, zo ben je er en zo ben je al weer bijna onderweg naar huis! Zonet mijn boardingcard en zo geprint. :-)

Nog altijd is het weer hier in Madrid een stukje warmer dan in Nederland, alhoewel diverse Madrilenen mij al verzekerd hebben dan het erg koud is voor de lokale begrippen. Maar om eerlijk te zijn vind ik het nogal meevallen, ik heb de laatste dagen al een paar keer ergens op een bankje in de zon gezeten. Ik moet toch een beetje aan mijn kleurtje werken.

In Madrid is echt veel meer te zien dan dat ik deze laatste dagen gezien heb. Ik ben naar de drie grote/bekende musea geweest, want naast het Prado heb ik ook het Museo de Reina Sofia en het Thyssen-museum geweest.
De eerste was voor mij veel minder interessant omdat het om moderne kunst ging. Een halve etage over een of ander Slavisch kunstcollectief uit de jaren 70-80, een halve etage over een of andere componist van opera´s. Ooit geprobeerd om iets te volgen dat in het Duits is en vervolgens in het Spaans wordt ondertiteld. Enfin, ik had het in ieder geval vrij snel opgegeven.
Het topstuk van het museum is trouwen Guernica van Picasso. Ik had er wel eens van gehoord of waarschijnlijker, ik heb er wel eens iets over gelezen. Maar ik wist dus niet dat het iets te maken had met het Franco te maken had. Nu ben ik al blij dat ik überhaupt al eens iets over Franco gelezen had, maar ik heb vervolgens nog wel even op de Wikipedia zitten lezen, want ik kan mij ook niet herinneren dat hier op school ooit iets over vermeld is (en geschiedenis vond ik toevallig een interessant vak). Vond ik het eigenlijk een mooi doek, mwa, nee, ik ben geen Picasso-fan. De informatie er omheen vond ik wel heel interessant.

Vlak bij het museum zit een groot park; Parque del Buen Retiro, waar je heel leuk kunt wandelen, hardlopen of fietsen. Er zijn een aantal botanische wandelingen uitgezet, maar het had mij toch wel leuk geleken om hier een stukje te kunnen hardlopen. Het park is nogal heuvelig, dus het zou een prachtige heuveltraining zijn. En had ik al gezegd dat het weer erg goed was?? In het park heb je een aantal gebouwen waaronder het Kristallen Paleis, dat is een soort paviljoen volledig van glas (dûh). Daarbinnen was ook een vage expositie. Met water waren er woorden geschreven, misschien een gedicht of zo. Je moest overschoenen aan, anders mocht je er überhaupt niet in. Die expositie vond ik ook niet zo heel spannend, maar het gebouw zelf is wel heel gaaf! Nou ja, het is maar één grote ruimte, maar gewoon mooi.

Vandaag ben ik naar het Thijssen-museum gegaan, dat vond ik een stuk interessanter. Zo bestaat de collectie uit bijna alleen maar schilderijen en ze zijn bijna allemaal in de stijlen die ik wel mooi vind. Nogmaals het modernere werk zoals De Stijl en later zijn gewoon niet aan mij besteed. Ja, sommigen zijn nog wel leuk qua kleur, maar het gross vind ik gewoon lelijk.
Vaak denk ik bij moderne kunst, dat kan een kind ook wel (en waarschijnlijk beter). Ze spelen daar leuk op in door in de museumwinkel allerlei dingen te verkopen met de teksten: Moderne kunst = dat kan ik ook wel + maar dat heb je niet gedaan. Ik vond dat in ieder geval wel lekker gevat, alhoewel het mij wel terug deed denken aan de discussie hierover die ik eens had met een kunstliefhebber. Want omdat iemand zo´n vaag concept heeft bedacht, betekent niet dat het gelijk veel geld waard is. (Soms is trouwens het idee erachter leuker dan de uitvoering.) Of omdat het gemaakt is door een bepaald persoon. *Facepalm* Ik hou gewoon meer van kunst dat zelfverklarend is of op zijn minst normale symboliek gebruikt. Misschien is dat gemakzucht of misschien ben ik gewoon niet slim genoeg voor moderne kunst. :-p
Enfin, in het Thijssen waren wel veel dingen die ik wel erg mooi vind en ik denk dat als je geen zin hebt om naar het Prado te gaan (ivm drukte enzo), dan is het Thijssen zeker een goed alternatief.

In ieder geval morgen weer naar huis, dat is ook wel weer fijn! Misschien morgenochtend nog een beetje winkels kijken en zo. :-)

  • 13 December 2017 - 13:22

    Rita De Wilde:

    Hoi Diana,
    je heb wel veel cultuur gesnoven, maar het is inderdaad zo, je vind het mooi of niet.
    Ik vind zelf oude meesters of en toe deprimerend, maar dat heeft voornamelijk met de kleur te maken.
    Meestal hele donkere kleuren.
    Geniet nog van je laatste dag i Madrid en een goede reis terug.
    mamam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Actief sinds 21 Dec. 2010
Verslag gelezen: 5867
Totaal aantal bezoekers 97913

Voorgaande reizen:

07 September 2018 - 30 September 2018

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

09 December 2017 - 13 December 2017

Paar dagen Madrid

28 November 2017 - 06 December 2017

Terug naar Bonaire

22 November 2016 - 16 December 2016

Sri Lanka en de Malediven

14 November 2015 - 14 December 2015

Trans-Midden-Amerika

29 Juni 2013 - 30 Juni 2014

Een tijdje naar Bonaire.

23 Maart 2012 - 10 April 2012

Cuba

09 September 2011 - 26 September 2011

Door Spanje naar Portugal

09 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Patagonië

Landen bezocht: