Eerste bericht uit Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Diana F - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Diana F - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Cuba

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

30 Maart 2012 | Cuba, Trinidad

Zo, eindelijk internet, want geloof het of niet, maar internet is hier lastig te vinden en als je het al vindt, is het niet goedkoop. 6 CUC per uur dus ongeveer 5 euro. Het is niet onwaarschijnlijk dat het nog een hele tijd gaat duren voor er weer een berichtje geplaatst kan worden.

Enfin, Cuba... we zijn begonnen in La Habana, de hoofdstad van Cuba. De opvallendste zaken, oude Amerikaanse auto's, antieke lada's, veel gebouwen uit een lang vervlogen tijd van grandeur en geld. Achter ons hotel een paar leuke lokale straatjes waar je alleen de gewone peso kunt gebruiken (het is een geld economie met 2 soorten peso's, zie wikipedia).

Vervolgens zijn we een nachtje in Soroa gebleven, waar het stikte van de cubanen die van de vrije dag genoten, maar als die even stil waren was de lucht vol van allerlei vogelgeluiden.

Onderweg naar Vinales gestopt in Pinar del Rio, waar we een echte Cubaanse sigarenfabriek hebben bezocht. Mooie plek voor de Arbo om eens langs te gaan, maar voor Cubaanse begrippen waren de omstandigheden vrij goed en het is een goed betaalde baan. Alhoewel je denk ik wel even moet slikken als je hoort dat je 2200 sigarenbandjes per dag moet plakken of 80 tot 180 sigaren per dag moet draaien (goed voor de gewrichten). Voor de rookverslaafden onder u, we hebben geen sigaren gekocht. Maar naar het schijnt zijn de prijzen ongeveer een derde van die in Nederland.

In Vinales hebben we gewandeld, gezwommen, de grot van Che Guevara (voor foto's maken betaal je een CUC extra) bekeken. 's Avonds lekker gegeten en een muziek en danslocatie bezocht, waar Jelle uitgenodigd werd voor een dansje (helaas geen foto van).

De dag erna een hele lange reisdag naar Chienfuegos. Onderweg zijn we uitgestapt bij een boerderij waar tabak werd verbouwd en hebben we een bezoek gebracht aan het museum gewijdt aan de invasie in de Varkensbaai in '61. Dit was erg interessant, ook omdat je nu hoort hoe de Cubanen tegen deze invasie aankijken. Daarnaast nog een complottheorie gehoord over de moord op JFK, die gerelateerd kan zijn.

Het hotel (als je het zo kunt noemen) was echt verschrikkelijk slecht, zelfs naar Cubaanse begrippen. Opvallend veel oude mannen met jonge Cubaansen en de kamer was vies. Er was wel een prachtig mooi zwembad, maar zelfs dat in combinatie met de all-inclusive optie, is het zeker geen aanrader.

Ondertussen zijn we aangeland in Trinidad, een Unesco-stadje. Het is veel kleiner dan je in eerste instantie zou denken. Het centrum meet ongeveer een vierkante km. Dus je loopt er zo door. Wel heel veel mogelijkheden om souveniers te kopen. Want geld uitgeven is helemaal niet zo makkelijk in Cuba. Af en toe wordt er zelfs gezegd, wanneer er ergens een stalletje opduikt, eingelijk weer geld uitgeven. Dus een nachtmerrie voor de shopverslaafden. :-)

We hebben een wandeling gemaakt in een cubaans nationaal park en gezwommen bij een waterval.

Cuba in het algemeen is erg interessant. Bijna alles is van de staat. Particulier bezit en initiatief is eigenlijk een zeldzaamheid, ook al komt het steeds meer voor in de vorm van kamerverhuur en huiselijke restaurants (paladar). Desalniettemin is het echt wel een belevenis, juist omdat het zo anders is dan anders.

Hopelijk hebben we binnenkort weer de mogelijkheid om iets te laten weten.

P.s. bruin worden lukt al aardig...

• 30 Maart 2012 - 19:10

Monique:

Ha zus, eindelijk horen wij weer iets. Geniet van je welverdiende vakantie en tot snel.

Ps. Baby zit nog goed ;-).

X

• 30 Maart 2012 - 21:50

Eva:

Hoi diana,
    Klinkt echt erg leuk en interessant.
    Geniet van je vakantie

Groetjes eva

• 31 Maart 2012 - 08:17

Mama:

hoi jongens,
    ik schrijf maar een keer hoor.
    Leuk dat er zo veel bezienswaardigheden zijn en dat je het ook niet kan vergelijken met andere landen.
    Geniet er van.

• 31 Maart 2012 - 08:56

Luus:

Diaaaaan, klinkt echt keigoed allemaal!! Echt heerlijk.. cultuur en chillen, mooie combinatie!
    En zwemmen bij een waterval met zon is ook niet echt verkeerd! ;)
    Je hebt het in ieder geval naar je zin!
    Wat zijn je reisplannen verder?
    Veel plezier!

Groetjes x Luuss

• 31 Maart 2012 - 11:37

Tante Lenie & Ome Lo:

We hebben genoten van jullie reisverslag. Het wordt steeds beter.
    That's why we weer uitkijken naar het vervolg.

Amuseer jullie